Manufaktura – warsztaty rękodzieła
Kontakt: 507 846 261 lub 507 846 243
Celem MANUFAKTURY jest popularyzacja rękodzieła na czterech polach: szydełka, robótek na drutach, frywolitki i makramy. Tymi technikami zajmować się będziemy przede wszystkim, choć nie wykluczamy poszerzenia zakresu zainteresowań w przyszłości... Chcemy, aby nasze zajęcia były otwarte i zmieniały się zgodnie z wolą przyszłych uczestników i uczestniczek. Zapraszamy zarówno tych, którzy potrafią już coś własnoręcznie wyczarować, jak i tych, którzy chcą się nowych technik dopiero nauczyć. Będziemy się wzajemnie inspirować, uczyć i wymieniać doświadczeniami.
Miejsce: SOK - Emcek - Al. 3 Maja 22 Zajęcia odbywają się w Sali Tango, wejście od strony holu, wejście od strony ul. Batorego
ŚRODA, godz. 17:00 – 19:00, zajęcia bezpłatne START 18 września 2024
Prowadząca : Anastasiia Semerenko
Zapisy i szczegółowa informacja: tel. 500 626 432
Записи та детальна інформація: тел. 500 626 432
Zajęcia, które obejmują cardio, obciążenia siłowe wszystkich partii mięśni, ćwiczenia przywracające napięcie całego ciała.
miejsce: SOK - Emcek - Al. 3 Maja 22
Zajęcia odbywają się w Sali lustrzanej pod tarasem
ŚRODA, godz. 19:45 – 20:45
Prowadząca : Anastasiia Semerenko
Zapisy i szczegółowa informacja: tel. 500 626 432
Записи та детальна інформація: тел. 500 626 432
Zajęcia obejmują naukę wszystkich tańców standardowych (walc angielski, tango, walc wiedeński, fokstrot, quickstep) oraz latynoamerykańskich (cha-cha, samba, rumba, paso doble, jive).
Заняття включають в себе вивчення всіх танців європейської програми (повільний вальс, танго, віденський вальс, фокстрот, квікстеп) та латиноамериканскої програми (ча-ча-ча, самба, румба, пасодобль, джайв).
miejsce: Sala lustrzana pod tarasem
Dzieci w wieku 5-8 lat:
ŚRODA o godz. 18:30 – 19:30
Odpłatność za zajęcia to 50 zł/mies.
Grupa Tańca Dawnego KADRYLProwadząca: Anna Białek
Zapisy i szczegóły : na zajęciach we środę godz. 15:00 -17:00
Zapraszamy miłośników dawnej muzyki i tańca. Formacja KADRYL to grupa zajmująca się dawnym tańcem salonowym. Interesują nas tańce z wieku XVIII, XIX i XX. W tym roku zatańczymy kadryle, walce, poloneza.
Prowadząca Joanna Katarzyńska
Zapisy: tel. 501393251
Zajęcia dla dorosłych, na których techniki tańca posłużą do poznawania siebie i swoich możliwości, poznawania poziomu świadomości własnego ciała.
miejsce: Klub „pARTer” pod tarasem
CZWARTEK, godz. 19:15 - 21.00
Crazy Jump - ruch, rytm i muzyka - taniec nowoczesny z elementami disco danceProwadząca: Marzena Piołunkowska
Zapisy: tel. 515-135-700
Liczba miejsc w grupie ograniczona. Zajęcia rozpoczniemy po zamknięciu rekrutacji, uczestnicy zostaną powiadomieni o pierwszym spotkaniu.
Zajęcia dla dzieci w wieku 5-7 lat
Zajęcia ruchowo-taneczne w doskonały sposób zapobiegają wadom kręgosłupa, angażują całe ciało i w zależności od wybranego stylu, pomagają wzmocnić mięśnie nóg,pleców i ramion. Podczas zajęć dzieci uczą się układów tanecznych a także poprawiają koordynację ruchową, motorykę i doskonalą pamięć mięśniowo ruchową.
Taniec rozwija również wyobraźnię przestrzenną i dodaje pewności siebie. Ważną rzeczą jest praca w grupie, współpraca i kontakt z rówieśnikami.
Zespół Tańca Nowoczesnego CRAZY JUMP powstał w listopadzie 2013 roku. Założycielką i instruktorem jest Marzena Piołunkowska. Zespół występował na różnych imprezach kulturowych w Słupsku oraz okolicach.
W zespole tańczą dzieci od 5 - 7 roku życia. Specjalizujemy się w technice disco dance. Rozwijając swoje zainteresowania i talenty, dzieci zajmują się:
- pogłębianiem wrażliwości na muzykę i ruch,
- budzeniem wiary we własne możliwości poprzez pokonywanie tremy i nieśmiałości,
- doskonaleniem poczucia rytmu,
- kształceniem umiejętności tanecznych
Miejsce: SOK - Emcek - Al. 3 Maja 22 Zajęcia odbywają się w Sali lustrzanej pod tarasem, wejście od strony ul. Batorego
WTOREK i CZWARTEK, godz. I grupa 16:30 – 17:20, II grupa 17:30 – 18:30
Odpłatność według cennika SOK: 80 zł/miesiąc
Zajęcia zaczynają się od PAŹDZIERNIKA
Prowadząca Kamila Bednarz
Zapisy: : tel. 507 846 261, 790 487 229 lub mailowo: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
document.getElementById('cloakbf4b238bf6011d40e90d9d9bfc0914ab').innerHTML = '';
var prefix = 'ma' + 'il' + 'to';
var path = 'hr' + 'ef' + '=';
var addybf4b238bf6011d40e90d9d9bfc0914ab = 'emcek' + '@';
addybf4b238bf6011d40e90d9d9bfc0914ab = addybf4b238bf6011d40e90d9d9bfc0914ab + 'sok' + '.' + 'slupsk' + '.' + 'pl';
var addy_textbf4b238bf6011d40e90d9d9bfc0914ab = 'emcek' + '@' + 'sok' + '.' + 'slupsk' + '.' + 'pl';document.getElementById('cloakbf4b238bf6011d40e90d9d9bfc0914ab').innerHTML += ''+addy_textbf4b238bf6011d40e90d9d9bfc0914ab+'';
.
Zajęcia, pozwalają dzieciom i młodzieży na odkrywanie sztuk plastycznych tak, aby stały się częścią codzienności. Każdemu tematowi zajęć towarzyszy zestaw zabaw i warsztatów, podczas których dzieci stają się artystami, bo każdy z nas bywa artystą malując, rysując czy rzeźbiąc.
Zajęcia dla dzieci w wieku 3 -7 lat
SOBOTA godz. 11.00 do 12.30
Zajęcia dla dzieci w wieku 8 -14 lat
PIĄTEK, godz. 16.30 - 18.00
miejsce: Studio Inicjatyw pod tarasem
Odpłatność według cennika SOK: 100 zł/miesiąc
Słupski Ośrodek Kultury, grupa teatralna Materia Prima oraz Teatr Osobliwy wspólnymi siłami zrealizowały projekt "Pomór.Szeptowisko" - eksperymentalne, etno-folkowe słuchowisko muzyczne oparte na legendach, klechdach i podaniach słowiańskich.
Inspiracją do stworzenia pieśni były między innymi zbiory Kazimierza Władysława Wójcickiego, jednego z pionierów folklorystyki polskiej, ale też Edda Poetycka, najstarszy zabytek piśmiennictwa islandzkiego, legendy macedońskie, serbskie, bułgarskie i ukraińskie. Mimo, że źródła naszych inspiracji sięgają do dawnych czasów, tematyka wokół której oscyluje słuchowisko jest całkiem współczesna - próbujemy przyjrzeć się pojęciu choroby, epidemii, pomoru przez pryzmat podań.
Projekt grupy Materia Prima "Pomór.Ciemna jutrznia" to cykl warsztatów pracy nad głosem, rytmem i ciałem dedykowanych dzieciom i młodzieży ze Słupska i okolic, zakończony produkcją słuchowiska radiowego, wzbogaconego o pieśni na motywach historycznych.
Całość słuchowiska oparta zostanie o wybrane fragmenty kronik średniowiecznych: Galla Anonima, Wincentego Kadłubka, Jana Długosza, Jana z Czarnkowa a także "Kroniki Oliwskiej". Tematyka słuchowiska oscylować będzie wokół postrzegania obecnej sytuacji pandemicznej przez pryzmat wybranych wycinków przekazów średniowiecznych i tego, jak w dawnej Polsce postrzegano zjawisko zarazy i jakie obrzędy religijne i tradycje wiązały się z wybuchającymi w dawnych czasach pomorami.
Kroniki z czasów ciemnych wieków będą punktem wyjścia do stworzenia niestandardowego, muzycznego słuchowiska, odchodzącego od linearnej narracji na rzecz struktury bliższej soundartowi wraz z kilkoma utworami muzyczno-wokalnymi na motywach narodowych, religijnych i historycznych, na podstawie polskich kronik średniowiecznych.
Stworzeniem scenariusza i reżyserią słuchowiska zajmie się aktorka i reżyserka Anna Rau, muzykę stworzy kompozytor i multiinstrumentalista Miłosz Sienkiewicz.
W ramach projektu przeprowadzone zostaną warsztaty z dykcji, impostacji i emisji głosu, pracy z mikrofonem oraz logorytmiczne.
Warsztaty skierowane będą do osób w przedziale wiekowym 12-19 lat oraz nastawione na integrację młodzieży zdrowej z młodzieżą o różnym stopniu niepełnosprawności.
Efekt końcowy w postaci słuchowiska oraz towarzyszących mu utworów będzie można podziwiać na YouTubie oraz Spotify, Tidalu i innych platformach streamingowych.
Dofinansowano ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego - edycja Niepodległość po polsku, ze środków Stowarzyszenia Autorów ZAiKS i ze środków miasta Słupska.
Teatr Osobliwy w trakcie warsztatów z pracy z mikrofonem prowadzonych przez Miłosza Sienkiewicza i Annę Rau, realizowanych w ramach projektu "Pomór. Ciemna jutrznia".
fot. Paweł Sadowski
Materia Prima w trakcie warsztatów z pracy z mikrofonem prowadzonych przez Miłosza Sienkiewicza i Annę Rau, realizowanych w ramach projektu "Pomór. Ciemna jutrznia".
fot. Paweł Sadowski
Po warsztatach rozpoczęły się zdjęcia do teledysku do jednego z utworów ze słuchowiska - "Dobrze jest grać... (Psalm XCLVII)"
Słowa: Anna Rau [na podstawie Księgi Psalmów - Psalmu CXLVII, CIII, XCI]Muzyka: Miłosz SienkiewiczRealizacja akustyczna: Robert OchocińskiWokale: Natalia Skwierz, Anna Rau [grupa Materia Prima]
Reżyseria: Paweł Sadowski i Anna RauZdjęcia i montaż: Paweł SadowskiKierownik planu: Anna RauAsystentki produkcji: Maja Chrzan, Patrycja DzieniszKostiumy: Ola Skiera ChrzanMUA: Łukasz BartyzelWystąpiły: Daria Jaworska, Kornelia Noga, Domininka Pranga, Gabriela Sakowska, Natalia Skwierz [grupa Materia Prima]
Słupski Ośrodek Kultury, grupa Materia Prima i Teatr Osobliwy zapraszają na niezwykłe słuchowisko muzyczne: +++++++ 𝕻𝖔𝖒ó𝖗. 𝕮𝖎𝖊𝖒𝖓𝖆 𝖏𝖚𝖙𝖗𝖟𝖓𝖎𝖆 +++++++oparte o wycinki kronik średniowiecznych, podania i legendy oraz fragmenty Księgi Psalmów.
Scenariusz i reżyseria: Anna RauMuzyka: Miłosz SienkiewiczRealizacja akustyczna: Robert OchocińskiRealizacja nagrań: Miłosz Sienkiewicz, Anna Rau, Kamila Bilińska, Zuza KlebanWykonanie: Grupa Materia PrimaEfekty specjalne: Teatr OsobliwyLira korbowa: Jędrzej SienkiewiczOprawa wizualna: Paweł SadowskiAsystenci: Maja Chrzan, Patrycja Dzienisz, Mieszko Haładyn
PREMIERA 20 CZERWCA 2022
Wykonawcy:
GRUPA MATERIA PRIMA :Łukasz BartyzelPaulina ChwałMarcelina IwanickaDaria JaworskaNatalia KamińskaNikola KamińskaAgnieszka KosmalskaAlicja KowandaDorian MrozikKornelia NogaWiktoria NowosielskaDominika PrangaAnna RauJakub RauGabriela SakowskaNatalia SkwierzDobrawa Szuwalska
TEATR OSOBLIWY :Agata AndrzejczukKarolina CzujkoHanna CzyżEmilia KsiążekKarolina PoziarskaJulia SynakowskaKarolina Żołecka
Dofinansowano ze środków Instytutu Dziedzictwa Myśli Narodowej im. Romana Dmowskiego i Ignacego Jana Paderewskiego w ramach Funduszu Patriotycznego - edycja „Niepodległość po polsku”, ze środków finansowych miasta Słupska oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS
W roku 1972 Antoni Franczak, nawiązując do powstałego w 1966 roku z inicjatywy Andrzeja Golińskiego teatru, rozpoczął pracę z zespołem w składzie: Krystyna Trojanowska, Jerzy Karnicki, Ryszard Hetnarowicz, Zenon Czapski i Maciej Fiderer. I tak powstała premiera "Tu kolumbowe miałem stanowisko..." wg C. K. Norwida.
Ośrodek teatralny RONDO przez lata funkcjonowania wyrobił sobie nie tylko renomę miejsca, w którym pokazuje się spektakle dobrej jakości, proponuje się pracę z instruktorami, którzy są cenionymi fachowcami w całej Polsce, organizuje się konkursy, festiwale i przeglądy, które oceniane są bardzo dobrze przez uczestników, ale również zyskał miano "magicznego miejsca", a to świadczy niezbicie o jego wyjątkowej atmosferze.
"Odbitka" - film przygotowany przez Ludomira Franczaka
W 2022 roku mija równo 50 lat od premiery spektaklu "Tu kolumbowe miałem stanowisko...", w związku z czym zainicjowaliśmy cykl wieczorów upamiętniających 50 lat działalności dzisiejszego Ośrodka Teatralnego Rondo, mieszczącego się w dawnej kaplicy ewangelicko-augsburskiej przy ul. Mieczysława Niedziałkowskiego 5a.
Szczegółową historię powstania Teatru Rondo i jego późniejszej działalności znaleźć można w książce autorstwa Wiolety Komar pt. "23 przypadki sceniczne: teatr jednego aktora w dorobku Teatru "Rondo" w Słupsku, w latach 1972-2000", dostępnej w zasobach Bałtyckiej Biblioteki Cyfrowej pod adresem:
https://www.bibliotekacyfrowa.eu/dlibra/publication/74220/edition/67098
Wieczór 1 - FRANCZAK
Wieczór 2 - KARNIŁO
Wieczór 3 - NATALIA
Wieczór 4 - BORTKIEWICZ
Wieczór 5 - OBECNOŚĆ
Wieczór 6 - WYZNANIA MIEDZIEWSKIEGO
Wieczór 7 - KRÓLIK Z KAPELUSZA
Wieczór 8 - ...POD STRZECHY
Wieczór 9 - TEATR TAŃCA I RUCHU ROZBARK
Wieczór 10 - SCENA MONODRAMU TEATRU RONDO
Wieczór 11 - SCENA MONODRAMU TEATRU RONDO
Wieczór 12 - ZADUSZKI JAZZOWE
Wieczór 13 - POEZJA ŚPIEWANA
Wieczór 14 - WODA I BETON
Wieczór 15 - 10 LAT PO PREMIERZE
Wieczór 16 - TEATR DLA ŻYCIA
Wieczór 17 - ZOŚKA
Wieczór 1 - FRANCZAK
RONDO. 50 lat. Wieczór 1 - FRANCZAK
9 kwietnia, godz. 19:00
Spotkanie rozpoczęło się prezentacją projektu inderdyscyplinarnego Ludomira Franczaka pt. "GUTTA", poświęconego osobie "Amazonki Gutty", kobiety z ludu Yoruba, występującej z grupą "Amazonek z Dahomeju", która we wrześniu 1892 roku przybyła do Pragi. Projekt prezentowany był w formie performance'u, spaceru dźwiękowego w przestrzeni Pragi, eseju oraz interwencji w przestrzeni Muzeum Człowieka.
OLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. Krzysztof Przewoźny
Następnie w sali widowiskowej Ronda rozpoczęło się spotkanie z Antonim Franczakiem, który w rozmowie z Ryszardem Hetnarowiczem opowiedział o początkach działalności Ronda, przywołał wiele wspomnień i porozmawiał z publicznością.
Antoni Franczak – instruktor teatralny, dyrektor Słupskiego Ośrodka Kultury w latach 1990-2011. W 1972 roku reaktywował Teatr Rondo. Wyreżyserowane przez niego spektakle oraz monodramy zdobywały liczne nagrody na ogólnopolskich i międzynarodowych festiwalach. Zapoczątkował Scenę Monodramu w Słupsku, a jego spektakle zostały wysoko ocenione na ogólnopolskich imprezach. Recenzenci OSATJA ogłosili w roku 1973 Słupsk stolicą polskiego monodramu. Dzięki niemu Teatr Rondo zyskał stałą siedzibę w posakralnym obiekcie przy ul. Niedziałkowskiego.
Antoni Franczak był animatorem, scenarzystą i reżyserem widowisk plenerowych Teatru Rondo. Dwukrotnie organizował na zlecenie Federacji Teatrów Nieprofesjonalnych z Kopenhagi – Międzynarodowe Warsztaty Widowisk Plenerowych, w których uczestniczyli ludzie z całego świata (Indie, Izrael, Kraje Skandynawskie, Wielka Brytania). Po warsztatach został zaproszony jako mistrz do prowadzenia zajęć dla studentów w Szkole Teatralnej w Oslo (1994). Pod jego kierownictwem w placówce odbywały się najważniejsze w kraju imprezy recytatorskie i teatralne. Kiedyś Słupskie Tygodnie Teatralne, następnie Festiwale „Totus Mundus...”, Międzynarodowe Warsztaty Widowisk Plenerowych, teraz Finał Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego, Konkurs Interpretacji Dzieł S.I. Witkeiwicza „Witkacy pod strzechy”, Słupski Festiwal Monodramów „Sam na scenie”, przeglądy małych form teatralnych, koncerty, festiwale jazz’owe, przeglądy i imprezy przybliżające kulturę mniejszości narodowych i wyznaniowych. Od 2011 roku jest na emeryturze, ale wciąż wspiera swoich byłych pracowników radą i doświadczeniem.
OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA
fot. Krzysztof Przewoźny
RELACJA ZE SPOTKANIA W TELEWIZJI KANAŁ 6 (kliknij w obrazek, by przejść na stronę)
Wieczór 2 - KARNIŁO
RONDO. 50 lat. Wieczór 2 - KARNIŁO
23 kwietnia, godz. 18:00
W sobotni wieczór, 23 kwietnia, Ośrodek teatralny RONDO gościł Jerzego Karnickiego, który oprócz obchodzonych tego dnia imienin świętował jubileusz 50-lecia pracy scenicznej. W wypełnionej po brzegi przyjaciółmi i wielbicielami popularnego słupskiego aktora sali można było wysłuchać ciekawych wspomnień i anegdot, a także kilku piosenek w wykonaniu Pana Jerzego. Nie mogło również zabraknąć imieninowo-jubileuszowego tortu. W trakcie spotkania wręczono również nagrodę laureatom eliminacji powiatowych 67. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego, które tego samego dnia odbywały się w Rondzie.
fot. Konrad Janicki
Jerzy Karnicki – instruktor teatralny, aktor. Swoją przygodę z teatrem rozpoczął w Klubie „Pod Rybką” w Słupsku, od tamtej pory jest związany z teatrem. W 1972 roku nawiązał współpracę z Antonim Franczakiem w Teatrze Rondo, by później zdobyć nagrodę na festiwalu OSTJA za spektakl „Satyr albo Dziki mąż” wg poematu J. Kochanowskiego i otrzymać zaproszenie na Festiwal Teatrów Jednego Aktora we Wrocławiu. W Teatrze Rondo brał udział w wielu spektaklach m.in. „Tu kolumbowe miałem stanowisko…” wg Norwida, „Rzecz o wolności albo przebrana cnota” wg Jewtuszenki, „Paroksyzm powrotu” wg Chorążuka, „Chleb” oraz w widowiskach plenerowych „Kalendarz Polski”, „Sztandary i znaki”, „Don Kichot polski”.
Jerzy Karnicki reżyserował spektakle, które otrzymywały wysokie oceny na międzynarodowych festiwalach w Portugalii (dziewięć razy), Francji, Włoszech, Czechach, Danii. Jego spektakle mogli obejrzeć także widzowie z Węgier, Rosji, Ukrainy.Po zdobyciu dużego doświadczenia teatralnego Jerzy Karnicki sam prowadził warsztaty teatralne w kraju i zagranicą (Portugalia, Włochy, Dania). Reżyserował nie tylko spektakle na scenie amatorskiej i profesjonalnej, ale również duże widowiska plenerowe. W 1981 roku uzyskał dyplom aktora dramatycznego, związał się z Teatrem Dramatycznym w Słupsku. Otrzymał wiele wyróżnień i nagród, w 2005 roku Prezydent Miasta Słupska przyznał mu nagrodę II stopnia.
MATERIAŁY O JERZYM KARNICKIM W TELEWIZJI KANAŁ 6 (kliknij w obrazek, by przejść na stronę)
Wieczór 3 - NATALIA
RONDO. 50 lat. Wieczór 3 - NATALIA
7 maja, godz. 19:00
Trzeci wieczór jubileuszowy poświęcony był Natalii Sikorze, która przyjechała do Ronda z koncertem pt. "Kawałki Serca". Natalia już jako 13-latka rozpoczęła przygodę z teatrem w Rondzie, gdzie przez lata pracowała pod czujnym okiem Jolanty Krawczykiewicz. Wraz z reżyserem Stanisławem Miedziewskim stworzyła niezapomnianą kreację aktorską w monodramie "Elegia Kresu", w którym wcieliła się w postać rosyjskiej poetki Mariny Cwietajewej, przez większość swego życia cierpiącej z powodu samotności i braku zrozumienia.
Swój występ artystka rozpoczęła od fragmentu z tekstu Witkacego, którym wygrała 50. Ogólnopolski Konkurs Recytatorski w 2005 roku. W tym samym roku, będąc jeszcze licealistką, wygrała XXVI Przegląd Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu. Pojawiła się też „Szewska kotka”, pochodząca z dramatu ,,Szewcy” Witkacego. Piosenkarka śpiewała również do takich tekstów, jak „Wersety panteisty”, „Kamyk” oraz „Testament” Zbigniewa Herberta. Wykonała również utwór Czesława Niemena „Nim przyjdzie wiosna” do tekstu Jarosława Iwaszkiewicza.
fot. Konrad Janicki
Natalia Sikora – wygrała kilkadziesiąt konkursów i przeglądów aktorskich i wokalnych. Jest laureatką m.in. Ogólnopolskiego Konkursu Recytatorskiego, Ogólnopolskiego Festiwalu Piosenki Francuskiej w Lubinie, Festiwalu im. Anny Jantar we Wrześni, Festiwalu im. Anny German w Zielonej Górze oraz konkursów poetyckich w Aleksandrowie Kujawskim czy Legnicy. Jej charyzmatyczny głos potrafi zabrać nas w poruszającą podróż muzycznych nastrojów.
Miłości do teatru towarzyszyła równie silna pasja do muzyki, którą realizowała w ówczesnym Młodzieżowym Centrum Kultury w latach 2000-2005. Dołączyła do zespołu Magmen, w którym śpiewała repertuar bluesowo-rockowy. Współpracowała z pianistą i kompozytorem Pawłem Lucewiczem, zaś od 2007 roku zaczęła współpracę z pianistą i kompozytorem Piotrem Proniukiem. Swoim brawurowym wykonaniem piosenki Janis Joplin "Cry Baby" wywalczyła zwycięstwo w drugiej edycji programu "The Voice of Poland" w 2013 roku.
W trwającym ponad kwadrans fragmencie koncertu usłyszycie następujące utwory:
"Szewska Kotka" (Witkacy/Lucewicz)"Z nigdy do nigdy" (Venclova/Lucewicz)oraz "Testament" (Herbert/Hadrian Tabecki)
Wideo: Paweł Sadowski
MATERIAŁY O KONCERCIE NATALII SIKORY W TELEWIZJI KANAŁ 6 (kliknij w obrazek, by przejść na stronę)
Wieczór 4 - BORTKIEWICZ
RONDO. 50 lat. Wieczór 4 - BORTKIEWICZ
28 maja, godz. 18:00
28 maja do Ośrodka Teatralnego RONDO powrócił Marcin Bortkiewicz. Widzowie mogli zobaczyć wyreżyserowany przez Marcina spektakl "Trelemorele" w wykonaniu Stowarzyszenia Artystycznego Teatr Ecce Homo, oraz posłuchać rozmowy, którą z pochodzącym ze Słupska reżyserem poprowadziła jego koleżanka ze szkolnej ławy, a obecnie dziennikarka Radia Gdańsk, Joanna Merecka-Łotysz.
fot. Konrad Janicki
Marcin Bortkiewicz - absolwent polonistyki Uniwersytetu Gdańskiego oraz Mistrzowskiej Szkoły Reżyserii Filmowej Andrzeja Wajdy, reżyser filmowy i teatralny, scenarzysta i dramaturg, aktor. Wielokrotnie nagradzany w Polsce i zagranicą aktor-monodramista oraz reżyser, swoje pierwsze sceniczne kroki stawiał w słupskim Teatrze Rondo. Wyreżyserował m.in. filmy: „Portret z pamięci” z kreacją Ireny Jun (2011) oraz „Noc Walpurgi” (2015). Jest członkiem Stowarzyszenia Filmowców Polskich.
Spektakl „Trelemorele” w reżyserii Marcina Bortkiewicza wpisał się w obchody Roku Tadeusza Różewicza. Jest swobodną wariacją na temat tekstu urodzonego 101 lat temu pisarza.
Swoje wyraźne, choć korespondujące z różewiczowskim absurdem „trzy grosze” dodał tu Bortkiewicz, który tekst traktujący o zalewie telewizyjnej papki, przeniósł w realia teatralne, nie stroniąc przy tym od autoironii (...).
Bortkiewicz jeszcze raz udowodnił, że jego domeną w teatrze jest praca kolektywna, dająca aktorom możliwość wszechstronnego rozwoju – od partii choreograficznych aż po wokalne. Dzięki takiemu podejściu wszyscy młodzi wykonawcy wypadli świetnie, bardzo dobrze podając niełatwy tekst i z wyczuciem balansując na granicy groteski.
Luiza Buras-Sokół
MATERIAŁ O WIECZORZE MARCINA BORTKIEWICZA W TELEWIZJI KANAŁ 6 (kliknij w obrazek, by przejść na stronę)
Wieczór 5 - OBECNOŚĆ
RONDO. 50 lat. Wieczór 5 - OBECNOŚĆ
9 czerwca, godz. 18:00
Piąty wieczór jubileuszowy poświęcony był osobie Kazimierza Jałowczyka i jego fizycznej oraz duchowej obecności w Rondzie na przestrzeni kilkudziesięciu lat. Chcąc uczcić pamięć zmarłego w 2021 roku artysty, w Ośrodku Teatralnym RONDO otwarto dwie wystawy - „Zbiór imaginacyjnych portretów” w sali wystawowej i wystawę plakatów teatralnych w foyer.
fot. Konrad Janicki
„Obecność”
Pisanie o obecności Kazimierza w Rondzie - teatrze, budynku i ludziach jest o tyle trudne, że oczywiste. Kaziu był z Rondem od zawsze. W roku 1982, kiedy rozpoczęły się prace adaptacyjne w kaplicy ewangelicko-augsburskiej, „z pomocą artysty plastyka Kazimierza Jałowczyka, przystąpiono do żmudnego przemieniania wnętrz byłej świątyni na nowocześnie urządzony i wyposażony ośrodek teatralny (…)” .
W miejscu, wtedy zwanym „kościółkiem”, na skośnych ścianach znalazły się dwie prace Kazimierza: „dzień” w garderobie, „noc” w małym foyer. Po rozbudowie OT Rondo, w dolnym holu jest jego praca „W DZIEŃ I W NOCY”. Praca-zagadka, z ukrytym napisem pokazującym jedną ze ścieżek poszukiwań twórczych - jak zwyczajne litery czy cyfry ukryte w rysunku nabierają nowych znaczeń i są wyzwaniem dla oglądającego. Trzeba odczytać napis i trzeba odnaleźć zamkniętą w nim historię.
A historia Ronda nierozerwalnie łączy się z obecnością Kazimierza.
MATERIAŁ O KAZIMIERZU JAŁOWCZYKU W TELEWIZJI KANAŁ 6 (kliknij w obrazek, by przejść na stronę)
Wieczór 6 - WYZNANIA MIEDZIEWSKIEGO
RONDO. 50 lat. Wieczór 6 - WYZNANIA Miedziewskiego
17 czerwca, godz. 20:30
Szósty wieczór jubileuszowy poświęcony był osobie Stanisława Miedziewskiego i odbył się w trakcie 19. Sam na scenie - Finału Turnieju Teatrów Jednego Aktora. Spotkanie z reżyserem poprzedziła prezentacja jego ostatniego monodramu pt. "Wyznania" z brawurową kreacją Grzegorza Piekarskiego.
fot. Konrad Janicki, Krzysztof Przewoźny i Grzegorz Boroszko
Stanisław Miedziewski – instruktor teatralny. Studia reyżyserskie PWSTiF w Łodzi. Przez kilka sezonów związany był z Teatrem im. W. Horzycy w Toruniu, gdzie współpracował z Markiem Okopińskim. Odbył staż w Teatrze B. Brechta w Berliner Ensamble. Prowadził warsztaty teatralne w Art Centre w Cambridge, Francji, Rosji i Danii.
W 1976 roku wspólnie z Antonim Franczakiem aktywował w Słupsku istniejący wcześniej Teatr Rondo gdzie pracuje do dziś. Do jego największych zasług należy powołanie Słupskiej Sceny Monodramu, gdzie pracował m. in. z Wioletą, Komar, Marcinem Bortkiewiczem, Caryl Swift, Mieczysławem Giedrojciem i Natalią Sikorą. Jego aktorzy są zapraszani na festiwale o randze ogólnopolskiej i międzynarodowej w kraju oraz na Festiwale Teatralne między innymi w Rumunii, Czechach, Słowacji, Mołdawii, Rosji, Turcji, Ukrainie i USA.
Jest również animatorem i reżyserem wieczorów ekscentrycznych w rocznicę urodzin Stanisława Ignacego Witkiewicza. Przedsięwzięcie te gromadzą na scenie aktorów zawodowych, młodzież, ludzi różnych profesji dla których teatr jest pasją.
Organizował spotkania z teatrem dla młodzieży gimnazjalnej, licealnej i studentów, „lekcje teatralne" połączone są z prezentacjami monodramów i wykładem teatralno-literackim na temat autora tekstu i rozwiązań teatralnych w spektaklu. Jego recenzje z przedstawień Teatru Dramatycznego, a później Nowego Teatru zamieszczane były na łamach lokalnych mediów np. „Głosu Pomorza" i „Zbliżeń". Pisze także artykuły do książek o tematyce edukacyjnej dzieląc się w nich swoimi doświadczeniami i wiedzą.
"Wyznania" - monodram w wykonaniu Grzegorza Piekarskiego w reżyserii Stanisława Otto Miedziewskiego.
„Jeansy, koszula w kratę, czapka z daszkiem, rower, gitara, młody, NOWOCZESNY KAPŁAN”, który zadaje pytanie Bogu „… dlaczego mnie powołałeś, przecież wiedziałeś, że nie wytrzymam”.Nasz teatr wtrąca się w problem egzystencjalnego konfliktu między przestrzenią ducha i ucieleśnieniem natury ludzkiej a „OPRESJĄ TRADYCJI”. Owa opowieść „a Bóg lubi opowieści” jest zwierciadłem, w którym każdy może rozpoznać los bliźniego ….albo „rzucić kamieniem”.
MATERIAŁ O WIECZORZE STANISŁAWA MIEDZIEWSKIEGO W TELEWIZJI KANAŁ 6 (kliknij w obrazek, by przejść na stronę)
Wieczór 7 - KRÓLIK Z KAPELUSZA
RONDO. 50 lat. Wieczór 7 - KRÓLIK Z KAPELUSZA
10 września, godz. 18:00
Gościem siódmego wieczoru, zatytułowanego „Królik z kapelusza”, był Ryszard Hetnarowicz, pisarz i dziennikarz, a także aktor, który przed 50 laty znajdował się w obsadzie pierwszych spektakli Teatru Rondo. Publiczność mogła m.in. zobaczyć fragmenty monodramu Antoniego Franczaka i Ryszarda Hetnarowicza pt. „Na film ten ocalało 2 miliony widzów” z 1972 roku.
Wydarzeniu towarzyszyła wyjątkowa oprawa muzyczna na żywo, którą zapewnili m.in. Old Boy Boogie, Punch of Law oraz Pawiłojć Trio+
fot. Grzegorz Boroszko
Wieczór 8 - ...POD STRZECHY
RONDO. 50 lat. Wieczór 8 - ...POD STRZECHY
15 września, godz. 19:00
Ósmy wieczór jubileuszowy poświęcony był Międzynarodowemu Konkursowi Interpretacji Dzieł Stanisława Ignacego Witkiewicza WITKACY POD STRZECHY. O idei stojącej za konkursem, jego pomysłodawcach i początkach rozmawiali m.in. Stanisław Miedziewski, Katarzyna Sygitowicz-Sierosławska, Jolanta Krawczykiewicz, Michał Studziński i Aleksandra Karnicka.
fot. Konrad Janicki, Krzysztof Przewoźny i Grzegorz Boroszko
„Witkacy pod strzechy" to jedyny w Polsce konkurs inspirujący do interpretacji złożonej twórczości Stanisława Ignacego Witkiewicza. Uczczenie rocznicy śmierci artysty jest pretekstem do rozwijania kreatywności i zainteresowań uczestników ruchu teatralnego, fotografów, malarzy, tancerzy oraz wielu innych. Konkurs nie objęty żadnym schematem, daje możliwość zaprezentowania własnej twórczości w różnorodnej formie. Celem konkursu jest nagrodzenie najciekawszych poszukiwań w głąb twórczości myśliciela, malarza, dramaturga, pisarza oraz fotografa – Witkacego.
Kierując się prostymi aczkolwiek prawdziwymi słowami Witkacego „Gdzie jest człowiek, tam jest i sztuka" pozostawiamy twórcom dużą dowolność prezentacji. Konkurs nie ma żadnych ograniczeń co do formy wystąpienia, mogą być to recytacja, monodram, wywiedzione ze słowa, teksty śpiewane, instalacje plastyczne, fotografia oraz wszelkie inne dzieła oraz wszystkie odmiany nurtów: zawraca-kontrafaudyzm, neo-pseudo-kretynizm, fiktobydlęcyzm i co ślina-do-gęby-przyniesizm.
Wieczór 9 - TEATR TAŃCA I RUCHU ROZBARK
RONDO. 50 lat. Wieczór 9 - TEATR TAŃCA I RUCHU ROZBARK
14 października, godz. 19:00
Gośćmi specjalnymi dziewiątego wieczoru jubileuszowego byli Teatr Tańca i Ruchu Rozbark z Bytomia oraz jego dyrektorka, Anna Piotrowska, dla której ten wieczór był sentymentalnym powrotem do miejsca, w którym zaczynała swoją przygodę z tańcem.
fot. Krzysztof Przewoźny
Bytomski Teatr Tańca i Ruchu ROZBARK, jak sama nazwa mówi, spaja w sobie pięć ważnych elementów – łączy i przenika dziedziny teatru, tańca, i ruchu, będąc instytucją miasta Bytomia, mieszczącą się w dzielnicy Rozbark.
Misją teatru jest przybliżać widzom sztukę tańca poprzez różne formy od festiwali i rezydencji, po programy edukacyjne i społeczne, mające za zadanie animować głównie środowisko lokalne, tworząc jednocześnie jedno z ważniejszych miejsc na tanecznej mapie Polski.
ROZBARK tworzy i propaguje sztukę tańca współczesnego, wzbogacanego o różne formy teatralne i ruchowe.
Jest również animatorem i reżyserem wieczorów ekscentrycznych w rocznicę urodzin Stanisława Ignacego Witkiewicza. Przedsięwzięcie te gromadzą na scenie aktorów zawodowych, młodzież, ludzi różnych profesji dla których teatr jest pasją.
Organizował spotkania z teatrem dla młodzieży gimnazjalnej, licealnej i studentów, „lekcje teatralne" połączone są z prezentacjami monodramów i wykładem teatralno-literackim na temat autora tekstu i rozwiązań teatralnych w spektaklu. Jego recenzje z przedstawień Teatru Dramatycznego, a później Nowego Teatru zamieszczane były na łamach lokalnych mediów np. „Głosu Pomorza" i „Zbliżeń". Pisze także artykuły do książek o tematyce edukacyjnej dzieląc się w nich swoimi doświadczeniami i wiedzą.
dr Anna Piotrowska - doktor w dziedzinie sztuk muzycznych w dyscyplinie rytmiki i tańca, choreografka, reżyserka, nauczycielka tańca współczesnego, tancerka. Fundatorka i Prezes Zarządu Fundacji Rozwoju Tańca „eferte”, oraz założycielka „mufmi” w Warszawie. Stypendystka British Council Awards, Young Polish Arts Entrepreneur. Pomysłodawczyni i koordynatorka wielu ogólnopolskich i międzynarodowych programów edukacyjno-kulturalnych. Od 1996 r. stworzyła ponad 120 autorskich choreografii i przedstawień.
Od 2020 r. dyrektorka Teatru Rozbark. Obecnie prodziekan i wykładowca Wydziału Teatru Tańca w Bytomiu Akademii Sztuk Teatralnych im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie.
Współpracowała m.in. ze Śląskim Teatrem Tańca w latach jego działalności, Polskim Teatrem Tańca w Poznaniu, Wrocławskim Teatrem Pantomimy im. H. Tomaszewskiego. Jest autorką choreografii i ruchu scenicznego w wielu spektaklach tanecznych, dramatycznych i w produkcjach autorskich.
Wieczór 10 - SCENA MONODRAMU TEATRU RONDO
RONDO. 50 lat. Wieczór 10 - SCENA MONODRAMU TEATRU RONDO - "Od przodu i od tyłu" wersja reżyserska
21 października, godz. 19:00
Dziesiąty i jedenasty wieczór poświęcono Scenie Monodramu Teatru Rondo i osobie Stanisława Miedziewskiego. W piątek, 21 października przedstawiliśmy wyreżyserowany przez Mistrza monodram Mateusza Nowaka pt. "Od przodu i od tyłu".
Grany od 2013 spektakl, dziś nabiera bolesnej aktualności.
Teatralna biografia Juliana Ursyna Niemcewicza, polskiego poety, uczestnika Sejmu Czteroletniego, świadka uchwalenia Konstytucji 3 Maja i Targowicy. Tragikomiczny maraton przez drugą połowę XVIII wieku w Polsce. Makabryczny i groteskowy portret naszych przywar, słabości, uciech, ambicji i żądz. Czy historia jest nauczycielką życia? Przez siłę oddziaływania ten spektakl to zaproszenie do dyskusji. Przedstawienie grane i nagradzane w 19 krajach na 4 kontynentach!
fot. Konrad Janicki
Wieczór 11 - SCENA MONODRAMU TEATRU RONDO
RONDO. 50 lat. Wieczór 11 - SCENA MONODRAMU TEATRU RONDO - "Diva"
22 października, godz. 19:00
Dziesiąty i jedenasty wieczór poświęcono Scenie Monodramu Teatru Rondo i osobie Stanisława Miedziewskiego. W sobotę, 22 października przedstawiliśmy wyreżyserowany przez Mistrza monodram Wiolety Komar pt. "Diva".
Nora Sedler, „primadonna assoluta” światowych scen operowych. Jesienią 1941 roku zostaje deportowana do Litzmannstadt Getto (Łódź). Przybywa w transporcie wraz z dużą grupą żydowskich artystów z Europy Zachodniej.
Uniknęła zagłady.
„Za jaką cenę? – pytacie żyjący dzisiaj”
Przedstawienie grane i nagradzane na festiwalach w Polsce i na całym świecie!
fot. Konrad Janicki
Wieczór 12 - ZADUSZKI JAZZOWE
RONDO. 50 lat. Wieczór 12 - ZADUSZKI JAZZOWE - Leszek Kułakowski i przyjaciele
29 października, godz. 19:00
koncert dedykowany, tym którzy odeszli
W programie nie zabraknie interpretacji kultowych kompozycji Krzysztofa Komedy, czy jazzowych evergreenów. Zapowiada się ekscytujący, pełen emocji zaduszkowy wieczór.
Kwartet Leszka Kułakowskiego wykonał repertuar z najnowszego albumu.
„Copy & Insert” – muzyka pełna kolorów, szerokich planów melodycznych, liryzmu, nawiązującą stylistycznie do hard-bopu i tradycji jazzu europejskiego
Tego wieczoru nie zabraknie interpretacji kultowych kompozycji Krzysztofa Komedy, czy jazzowych evergreenów. Zapowiada się ekscytujący, pełen emocji zaduszkowy wieczór.
Wykonawcy:- Leszek Kułakowski - kompozytor,keyboards- Marcin Janek - saxofony- Piotr Kułakowski - kontrabas, gitara basowa- Tomasz Sowiński - perkusja
fot. Konrad Janicki
Wieczór 13 - POEZJA ŚPIEWANA
RONDO. 50 lat. Wieczór 13 - POEZJA ŚPIEWANA
6 listopada, godz. 18:00
W programie wieczoru:
Nikola Kamińska - laureatka Finału Turnieju Poezji Śpiewanej 67. OKR
Przemysław Grudziński - "Człowiek znika, pieśń nie ginie - koncert piosenek Jacka Kaczmarskiego"
Małgorzata Burjan i Patryk Skarbek-Tłuchowski - Strach przed latem- "W rdzawym ogrodzie jesieni"
Nikola Kamińska - tegoroczna zdobywczyni I Nagrody Finału Turnieju Poezji Śpiewanej 67. OKR we Włocławku. Mimo młodego wieku (jest uczennicą liceum), posiada dojrzałość sceniczną - sama pisze teksty, gra i śpiewa. Jest podopieczną Anny Rau, działającą w grupie Materia Prima przy OT Rondo.
Przemysław Grudziński – gitarzysta, wokalista, pasjonat i wykonawca
piosenek Jacka Kaczmarskiego.Wykonuje publicznie utwory Barda od roku 2002 na scenach w Trójmieście, Toruniu, Bydgoszczy, Łodzi, Wrocławiu i nie tylko.
Wielokrotnie nagradzany i wyróżniany na konkursach i przeglądach piosenki poetyckiej, w kwietniu ’22 zajął I miejsce w ogólnopolskim konkursie twórczości Jacka Kaczmarskiego „Źródło’’ we Wrocławiu.
Interpretacje Przemysława Grudzińskiego to spójne i przemyślane koncepcje, wolne od biernego naśladownictwa przy jednoczesnym zachowaniu pierwotnego charakteru wykonywanych kompozycji. Na uwagę zasługuje oryginalny dobór repertuaru; Grudziński sięga do piosenek mniej znanych szerokiej publiczności, zwracając uwagę na literacki i egzystencjalny charakter poezji Kaczmarskiego.
Jego występy to osobista opowieść o fascynacji twórczością Poety, wykonania pełne pasji, wzbogacone interesującymi zapowiedziami utworów.
Strach przed latem, czyli:
Małgorzata Burjan - wokalPatryk Skarbek Tłuchowski- kompozytor, pianista.
Ona - osoba wielu dziedzin. Animuje dzieci, uczy gry na bębnach, od 6 lat instruktorka w OT Rondo. Rozpoczynała przygodę ze sceną jako recytatorka, publicznie zaśpiewała poezję w wieku 30 lat. O wiele za późno, jak mówi.
Patryk - miał studiować prawo, ale wybrał muzykę. Na szczęście. Ukończył Akademię Muzyczną w Gdańsku, romansuje z Teatrem Muzycznym w Gdyni, uczy muzyki w szkole. Wielki talent kompozycyjny.
Duet rozpoczął swoja przygodę z poezją przy okazji OKR w 2017 roku. Ich interpretacje wierszy Leśmiana, Osieckiej czy Brzechwy przypadły do gustu widowni i jurorom, w kolejnych latach duet został już doceniony w finale OKR we Włocławku (2019, 2021- II nagroda). Uczestnicy konkursów i festiwali, m.in. I nagroda w Powiatowym Przeglądzie Poezji Śpiewanej w Damnicy, Spotkań Zamkowych w Olsztynie (2022).
Cechuje ich siła przekazu, wyrazistość ekspresji zarówno muzycznej, jak i interpretacyjnej. W swoich wykonaniach oscylują między klasyczną formą śpiewania poezji, a piosenką aktorską, urozmaicając koncert ulubionymi coverami w autorskich aranżacjach. Z pewnością nie da się zapomnieć wieczoru spędzonego przy tym duecie.
fot. Konrad Janicki
Wieczór 14 - WODA I BETON
RONDO. 50 lat. Wieczór 14 - WODA I BETON
15 listopada, godz. 17:00
Woda i Beton
Wieczór dedykowany Jadwidze Girsa-Zimnej, która od lat 90-tych współpracowała z instruktorami teatralnymi, organizowała warsztaty teatralno-fotograficzne i wystawy poświęcone spektaklom teatralnym. . Fotografie Jadwigi i adeptów Pracowni Fotograficznej wielokrotnie wykorzystywane były do przygotowywania wystaw przy kolejnych premierach OT Rondo.
Wieczór został połączony z otwarciem wystawy byłych uczestniczek zajęć pracowni fotograficznej Agnieszki i Katarzyny Laskus, dzisiaj profesjonalnych fotografek. Otwarcie wystawy odbyło się 15 listopada, godz. 17:00 Wystawę oglądać można było oglądać do 9 grudnia 2022r.
fot. Jadwiga Girsa-Zimny i Krzysztof Przewoźny
Wieczór 15 - 10 LAT PO PREMIERZE
RONDO. 50 lat. Wieczór 15 - 10 LAT PO PREMIERZE - monodram Caryl Swift pt. "Matka Mejra i jej dzieci"
26 listopada, godz. 19:00
Matka Mejra – 10 lat po premierze
Najboleśniejsza 10 lat po premierze jest niezmienna aktualność tematu. Kolejna wojna, kolejne niewinne ofiary, kolejne ekshumacje zbiorowych mogił i znów rozpacz tych, którzy nie mogą odnaleźć swoich bliskich.
26 listopada o godz. 19:00 Caryl Swift wcieli się w rolę Mejry Dautovic. Bośniaczki, która podczas czystek etnicznych w byłej Jugosławii straciła swoje dzieci. Oczami Matki Mejry będziemy obserwować pracę Ewy Klonowskiej, antropolog sądowej, zajmującej się ekshumacją i identyfikują szczątków ofiar wojny w Bośni i Hercegowinie.
Tytułowa Matka Mejra towarzyszyć będzie doktor Ewie Klonowskiej w oczekiwaniu na odnalezienie szkieletu jej córki i syna. Mejra wie, jaki los spotkał jej dzieci, ich zwłoki nie mogą być jednak pochowane. Szkielety Dautoviców mieszają się z kośćmi innych Muzułmanów na wielu stosach, zakopanych w ziemi albo zwyczajnie wrzuconych do jaskiń.
Kluczem do połączenia zmarłych z żywymi jest dr Ewa Klonowska, urodzona we Wrocławiu, jedna z najwybitniejszych przedstawicielek medycyny sądowej na świecie, członkini Amerykańskiej Akademii Nauk Sądowych. Od ponad 15 lat z grobów rozsianych po całej Bośni wydobywa ludzkie szczątki. Metodycznie, po kilkanaście godzin dziennie, oddziela drobne kostki dzieci od kości dorosłych, pierze ubrania i włosy ofiar, z bezładnych stosów wykopuje ludzi i zwraca ich rodzinom.
„Matka Mejra” ukazuje heroiczną „walkę z żywymi o prawa umarłych”. Traktuje o bezgranicznej pamięci do bliskich lecz także o potrzebie uwolnienia się od żałoby. Spektakl jest wołaniem o sprawiedliwość wobec niewinnych i zapomnianych. Dla nas żyjących we Wspólnej Europie, jest także bolesnym przypomnieniem demonów kryjących się w historii naszego kontynentu.
„Matka Mejra i jej dzieci”wykonanie Caryl Swiftreżyseria Stanisław Miedziewskiscenariusz powstał w oparciu o reporterskie relacje Wojciecha Tochmana i Ryszarda Bilskiego dotyczące masakr etnicznych na Bałkanach w latach 1992-95.
fot. Grzegorz Boroszko
Wieczór 16 - TEATR DLA ŻYCIA
RONDO. 50 lat. Wieczór 16 - TEATR DLA ŻYCIA - spektakl Teatru Osobliwego pt. "Żadanice"
3 grudnia, godz. 18:00
„Żadanice” - spektakl w wykonaniu Teatru Osobliwego, reż. Agata Andrzejczuk
Po spektaklu, w ramach naszych podziękowań dla wspaniałych aktorek i aktorów Teatru Osobliwego, wystąpiło trio Michalove.
"Żadanice" w wykonaniu Teatru Osobliwegow reżyserii Agaty Andrzejczuk
Opowieść o dorastaniu do dorosłości i odkrywaniu własnych pragnień. Historia dziewczyny wyruszającej w podróż ku spełnieniu, mimo ograniczeń i stereotypów.
Żadanice - lalki-motanki spełniające życzenia - są tu strażniczkami marzeń, które nie pozwalają o nich zapomnieć.
Teatr Osobliwy ze spektaklem „Żadanice” brał udział w XVIII Przeglądzie Teatrów Osób Niepełnosprawnych „Innym Okiem” w toruńskim Teatrze Baj Pomorski w ramach 28. Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Lalek SPOTKANIA oraz w XXI Międzynarodowym Przeglądzie Teatralnym MASSKA w sopockim Teatrze Atelier.
Teatr Osobliwy - grupa teatralna dla dzieci i młodzieży z różnorodną niepełnosprawnością prowadzona przez instruktorkę OT Rondo Agatę Andrzejczuk. Podczas zajęć wykorzystane są zabawy ruchowe rozwijające motorykę i świadomość ciała, improwizację, pantomimę oraz twórczą zabawę metodą dramy.
W skład Teatru Osobliwego wchodzą:Karolina Poziarska, Karolina Czujko, Karolina "Żołi" Żołecka, Hanna Czyż, Igor Kaczmarczyk, Emilia Książek, Julia Synakowska i Oskar Jędrzejewski.
Michalove to rodzinne trio muzyków, którzy mieszkają we wsi Michałowo na Pomorzu. Ich przodkowie byli przesiedleńcami z łemkowskich rejonów Ukrainy podczas akcji „Wisła”. Zainspirowani world music oraz innymi gatunkami muzyki Michalove aranżują powyższe na własny sposób.
W 2019 zespół Michalove zdobył I nagrodę na XXIX Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Ludowej „Mikołajki Folkowe” w Lublinie za „wysmakowane aranżacje i dopracowane wokale”. W tym roku na Festiwalu Folkowym Polskiego Radia tercet zdobył uznanie „za stylowe i przekonujące odczytanie wschodnich tradycji wokalnych” za co został uhonorowany drugą nagrodą oraz nagrodą Programu Pierwszego Polskiego Radia.
fot. Krzysztof Przewoźny
Wieczór 17 - ZOŚKA
RONDO. 50 lat. Wieczór 17 - ZOŚKA
22 grudnia, godz. 17:00
"Rondo. 50 lat." - wieczór podsumowujący rok jubileuszowy dedykowany byłym i obecnym pracownikom oraz osobom na stałe współpracującym z Teatrem Rondo.
fot. Szymon Wojewoda
Grupa tańca Country zaprasza 14 września do Szkoły Kultury przy ul. Banacha 17 wszystkich miłośników tańca Country Line Dance.
Zajęcia będą odbywać się we wtorki w godz. 17-19. Zapraszamy zarówno młodzież, jak i dorosłych.
Taniec Liniowy (country line dance) jest formą tańca, w którym połączone figury taneczne tworzą powtarzające się sekwencje, wykonywane identycznie i w tym samym czasie przez tancerzy, tańczących w jednej lub kilku równoległych liniach.
Z tańca liniowego płyną same korzyści. Poprawia nie tylko pamięć (trzeba zapamiętać i powtórzyć układ choreograficzny), ale również prostuje sylwetkę czy poprawia kondycję. Taniec uczy również współpracy między tancerzami. Bo choć każdy tańczy sam, to tancerze są jednym tanecznym organizmem, gdzie każdy ruch musi zostać wykonany w pełnej synchronizacji z całą grupą.